Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 24 September 2010

dilema

bismillah..Dengan Nama ALLAH

kali ni tiada apa yg menarik utk dicoretkan namun yg pasti hanya satu sahaja..DILEMA
aku sdg berada dalam dilema...dilema untuk menentukan hala tuju hidup ku yang sebenar..mostly lebih kepada mencari rezeki samada aku perlu meneruskan pekerjaanku atau berhenti dan mulakan perniagaan yang sedang aku telah jalankan sambil menanti peluang bekerja di tempat lain.

Memang zaman sekarang ni payah nak mencari kerja namun kelulusan diploma Radiografi pun kadang2 tak menjamin pekerjaan dapat diperoleh dengan mudah hatta miliki pengalaman kerja hampir setahun. Semuanya angkara ekonomi..masalah yg tidak berkesudahan sejak tahun 1997 lagi. Walaupun dah improved tapi peluang kerjaya pada pendapat aku masih lagi kurang ditambah pula dengan setiap permohonan kerja mesti mengkehendaki pengalaman kerja sekurang2 nya setahun atau dua.
                      
                        Ada yang menganggap tindakan aku ni mcm menolak rezeki tapi pada pendapat aku rezeki itu ada dimana2 dan ia adalah pemberian Allah bukannya ditentukan oleh manusia. Memang apabila kita diambil bekerja seolah2 seperti majikan memberi kita peluang mencari rezeki namun hakikatnya majikan hanyalah sebab dan bukan nya hakikat. Hakikatnya rezeki memang telah Dia tentukan sejak daripada azali lagi dan tugas kita ialah mencari rezeki yang halal dan diberkati olehNya dan harta itu hendaklah dibelanjakan ke jalan Nya. Bukan untuk berlagak dan bermegah seperti segelintir besar di kalangan manusia yang telah ku temui sebelum ni. Memang ada yang bermegah hinggalah ia membawa musibah kepada diri mereka sendiri. Namun tak kurang juga ada manusia yang aku temui yang mana hidup mereka mewah tetapi bersikap low-profile dan humble. Itu lah yang sebaiknya.

                      Sekarang ni aku berada di Terengganu..tempat asalku,kampungku dan apa2 sahaja tetapi kerja di Kuantan. Erm.. semalam tempat kerjaku menerima peralatan baru 6800 Kodak Dryview X-ray film printer. Ni yang membuatkan aku rasa hampeh..mana tak nya lain yang dipesan lain yang sampai. Seingat aku masa aku propose model 6800 ia totally rejected because of big size and high cost so aku order la model 5800 the same machine but smaller in size and low cost but not very cheap la around RM45k. Compared to 6800 it's RM60k. Tapi ini lah yang membingungkan aku apabila yang sampai adalah model 6800 hinggakan terpaksa diletakkan di bilik pemeriksaan 4..bilik yang sepatutnya untuk dentist buat treatment. Jadi bilik tu sekarang dah jadi agak sempit terutama di bahagian komputer kerana main switch and network cable semua terletak di situ. Dah la awal2 lagi bos cakap 'u order the lateral cephalogram film bcoz i nak guna next week'. OMG this kills me..tapi luckily the technician ada bawa sekali filem X-ray size tu 24 x 30 cm huhu really happy but suddely aku terpaku bila tengok dia pun ada bawa sekali filem x-ray size 35 x 43 cm..purposed for CXR,AXR,KUB or any X-ray exams that require large film to radiograph large or long parts of body. tapi tak pe la at least semua tu dah ada cuma sekarang ni aku get ready and make up a letter to order additional films. This coming Tuesday ada briefing daripada Amedix tech support. Hopefully everything goes smoothly. Otherwise kena sound dgn bos like before even though he never did directly to me.

                       Berbalik kepada soal peluang kerja..bagi mereka yang baru sahaja menamatkan pengajian dalam pelbagai kursus dan level samada diploma,ijazah,master atau phd sekarang ni mesti mereka sedang tercari2 peluang kerja. Bagi berkelulusan master dan phd peluang kerja amat cerah tetapi beban kerja memang sangat banyak dan jika tiada pengalaman mungkin cepat putus asa tapi semua itu atas diri masing2. Diploma dan ijazah agak sedikit bermasalah dalam mencari kerja kerana persaingan yang amat sengit. Ingat lagi masa aku mula2 nak apply kerja di PPUKM, aku diberitahu oleh ketua Juru X-ray di sana yang bukan lepasan dip.radiografi UDM sahaja yang apply kerja tapi KIST,UKM,UITM dan MAHSA. Itu tak termasuk yang staf Juru X-ray yang dah bekerja di tempat lain minta tukar ke situ. Dalam erti kata yang lain, peraingan bukan sahaja yg postgraduate tetapi melibatkan yg dh bekerja. Namun bila dah ada pengalaman of course the experienced is the winner. Unless you graduated with very good and highest pointer then you may have the chance.

Well decision has been made but I am not gonna tell it anyway just keep it silent and when the time is right I will do on my own.

Tiada ulasan: