Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 12 Oktober 2012

One day at army museum

Assalamualaikum...well rasa macam lama je tak update blog aku ni.anyway no hal lah...huhuhu ok hari ni aku nak share pasal journey atau visit aku ke Muzium Tentera Darat Malaysia bertempat di Kem tentera Port Dickson Nogori Sombilan..kampung kosukaan den walaupun den tak diboranakkan kek sini yo.

Ok..ikut pelan asal ni sebenarnya aku dari Melaka plan nak balik terus ke Kuantan setelah bersuka ria dengan haiwan2 di Zoo Melaka sehari sebelum tu. Zoo Melaka pun dah banyak alami perubahan berbanding kali terakhir visit aku ke situ pada tahun 2000 dulu. Aku stay di Hotel Seri Malaysia di Ayer Keroh Melaka tak jauh la dari Zoo Melaka dalam 1 km je kot. Aku ke muzium army pada hari ahad which actually cam tak best gak tau tapi sebab curious punyer pasal aku pun redah gak la...kenapa tak best? yer la hari ahad kan weekend so maybe officer yang in charge muzium tu cam kureng mode nak keje huhuhu...

Ok la..aku bertolak dari Hotel Seri Malaysia Ayer Keroh dalam jam 9am...masa tu aku pikir memang nak balik terus ke Kuantan. tapi bila sampai di Gemas.baru la aku teringat pasal niat aku nak visit ke muzium tu.so aku pun terus divert jalan dari Buloh Kasap terus naik ke Gemas-Bahau-Gemencheh-Seremban-PD. dalam jam 1 pm baru aku sampai kat muzium tu pun sebab tersesat masuk highway PLUS di Seremban dan juga terlajak masa cari parking di area Kem PD ni.


British Mk1 pounder..World war two till Emergency 1948


Bofors 40mm


Japanese APC

Japanese gun type 37 during Battle of Malaya 1941-1942

Japanese anti aircraft gun.



tugu peringatan tentera darat yang terkorban 1941-kini


A4 Skyhawk from TUDM



Alloutte gunship



 


yang tadi sume tu terletak di perkarangan luar muzium...anda boleh melihat pelbagai aset ketenteraan yang pernah digunakan oleh tentera Malaysia sejak dalam zaman kolonial British hinggalah sekarang ni.yang banyak kedapatan ialah zaman Darurat la 1948-1960 dan juga 1968-1989 disamping juga aset tentera penjajah baik British mahupun Jepun sendiri serta ada juga koleksi meriam2 lama zama Kesultanan Melayu Melaka,Portugis dan Belanda yang ada di kawasan sama.

Meriam howitzer jepun type 38 kot.

bom 500 pound..dilekatkan pada fuselage Zero,Aichi atau G3M Nell.


US M1911 Colt 45..pistol tentera bersekutu mostly US and British

type 38 revolver Jepun

Arisaka type 44 dan Katana pedang samurai jepun yang banyak memenggal kepala orang










Add caption


Nambu type 14 pistol askar Jepun.
yang atas ni pulak sume nye terletak di dalam bangunan Muzium. Bangunan Muzium tentera ada 2 buah tau...satu yang dekat dengan gerabak keretapi tu dan satu lagi dekat dengan  artifak pemancar radar. Bangunan muzium ni memang ada perbezaan untuk menempatkan artifak sejarah perang dan tentera. Di bangunan pertama mostly pasal sejarah perang dunia kedua,penubuhan rejimen askar melayu ketika zaman British,tentera Jepun,pendudukan zaman Jepun di Malaya dan juga terdapat sejarah kesultanan Melayu Melaka iaitu fungsi tentera di zaman itu. di blok bangunan 1 lagi tu...ada laluan terowong PKM.memang exciting la tapi apa kan daya bateri camera aku udah abis...so tak dapek la nak snap pics banyak2 di terowong tu.lagipun terowong tu agak gelap tau dan panas..kalau stay lama memang tak tahan la.tapi macam mana gamak nye komunis stay dalam terowong tu eh..ye la cam tak berbaloikan...losing fight. ok la aku rasa cam malas nak taip lagi..sambung next time eh bai bai...



Tiada ulasan: